*

Jakamisen arvoisia asioita

Vika on mekaaninen – Verkkokauppa.com uhkaa perintätoimilla

  • Hintoihin slogan ei ainakaan viittaa.
    Hintoihin slogan ei ainakaan viittaa.
  • Huoltoliikkeen toimittama kuva. Kellon runkoon kuuluva muovinen uloke on lohjennut rikki. Samsungin muissa kelloissa käytetään tukevampaa rakennetta tai runko on metallia.
    Huoltoliikkeen toimittama kuva. Kellon runkoon kuuluva muovinen uloke on lohjennut rikki. Samsungin muissa kelloissa käytetään tukevampaa rakennetta tai runko on metallia.

Päivitys 15.3.2016: Verkkokauppa.com on palauttanut kellon ostohinnan korkoineen ja luopunut maksuvaatimuksistaan, KRL:n suosituksen mukaisesti. Ks. tarkemmin blogin lopussa.

 

Sen piti olla rutiinijuttu. Rannekellosta oli takuuaikana hajonnut rannekkeen kiinnitys, joten kiikutin laitteen takuukorjattavaksi. Verkkokauppa.comista kesällä ostamaani Samsung Gear 2 Neo -älykelloon oli myönnetty vuoden takuu, mutta laite tipahti yllättäen ranteesta vain kolmen kuukauden käytön jälkeen.

Remmiä kiinni pitävä hyvin ohut muoviuloke oli lohjennut rikki remmitapin reiän kohdalta siten, ettei sitä korjattaisi muutoin kuin laitteen koko rungon vaihtamalla. Odotin saavani liikkeestä uuden kellon jos ei nyt heti odottaessa niin viimeistään kunhan huolto olisi ehtinyt tarkastaa vian.

Samsung ja Verkkokauppa ovat ulkoistaneet takuukorjaukset Pitäjänmäessä majaansa pitävälle huoltoyritykselle. Laitteen palauttamisesta ehti kulua viikko ennen kuin Verkkokauppa otti yhteyttä. Huolto oli todennut vian "mekaaniseksi", eikä siten takuun piiriin kuuluvaksi. Minulle tarjottiin vaihtoehtoina, että joko maksan taikka sitten maksan niin paljon, että sattuu.

Kellon korjaamisesta kehdattiin pyytää poskettomat 353 euroa. Sillä rahalla voisi ostaa uudet kellot molempiin ranteisiin ja lähteä lopuilla kaljalle...

Toisena vaihtoehtona oli, että saisin pulittaa 53 euroa ja saisin takaisin rannekelloni, jota ei enää voinut pitää ranteessa. Tämä maksu ilmeisesti perittiin selvästi aiheetta tehdystä takuupalautuksesta.

Just et joo.

 

Todennäköisesti aina halvempi myy kelloa hintaan 249.90 €, kun kotimaiselta kilpailijalta sama laite irtoaa hintaan 169.90 €. Olen perustellut kalliimmassa asiointia paremmalla palvelulla ja luulisi katteista heltiävän jonkinmoinen siivu myös takuuasioiden hoitoon. Nyt Samuli Seppälän johtamalta yritykseltä näyttää kuitenkin pallo livenneen käsistä pahemman kerran.

Ikävä kyllä äimistyksestä soikeana Verkkokaupalle lähetetyt sähköpostit ja puheet myyjän virhevastuusta eivät tuoneet asiaan selvyyttä. Kieltämättä on kätevää korvata takuussa vain valmistus- ja materiaalivirheet, joita ei sitten korvata, koska vika on mekaaninen.

Keskustelu huipentui kuuden viikon ja useiden kieltäytymisten jälkeen reklamaatiopäällikön ehdottomaan tyrmäykseen, jossa oli perusteluja revitty suoraan lakitekstistä:

Arvoisa asiakkaamme,

Pahoittelemme teille koitunutta harmia ja vaivaa. Valitettavasti Verkkokauppa.com Oyj ei voi suostua vaatimuksiinne tai osallistua tuotteen korjauttamiseen.

Valmistajan valtuuttama huoltoyhtiö on tuktinut tuotteenne eikä virheen ole todettu johtuvan materiaali- tai valmistusvirheestä. Verkkokauppa.com Oyj luottaa valmistajan valtuuttaman huoltoyhtiön olevan osaavin taho arvioida, johtuuko valmistajan laitteen viat materiaali- tai valmistusvirheestä vai eivät. Valitettavasti teidän tuotteenne viat eivät valmistajan takuuseen kuulu, vaan ovat kuluttajansuojalain 5. luvun 15a § mukaisesti aiheutuneet todennäköisin perustein tapaturman, tuotteen vääränlaisen käsittelyn tai muun ostajan toimen seurauksena eikä valmistaja tai myyjä näin ollen valitettavasti ole vastuussa virheestä.

Liitteenä myös kuva tuotteen vauriosta, jossa mekaaninen murtuma näkyy.

Mikäli ette ole päätökseen tyytyväinen, suosittelemme teitä viemään tapauksen kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, kiitos.

Huomioittehan, että mikäli kustannusarvioon ei saada vastausta, palautetaa ntuote korjaamattomana takaisin ja aiheettoman takuuhuollon kulut veloitetaan teiltä normaalisti.

Ystävällisin terveisin,

Teemu Lindberg
Reklamaatiopäällikkö

Kun ilmoitin Verkkokaupalle Kuluttajariitalautakunnan aiemmasta ratkaisusta vastaavanlaisessa tilanteessa ja pyysin tarkennusta perusteluihin, en enää saanut vastausta.

Aiemmassa riitatapauksessa asiakkaan kännykän latausliitin oli hajonnut ja huoltoliike oli samaan tapaan kieltäytynyt korjauksesta laitteen mekaaniseen vikaan vedoten. Kun myyjä ei esittänyt näyttöä puhelimen tavallisesta poikkeavasta käytöstä, suositti lautakunta, että myyjä korvaa puhelimen omalla kustannuksellaan. Mekaanisuus ei tietystikään ole mikään perustelu tuotteessa olevan vian korjaamatta jättämiselle sen enempää elektroniikkalaitteessa kuin vaikkapa jääkiekkomailassa.

Kuluttajansuojalain mukaan tuotteen tulisi kestää tavanomaista käyttöä sellaisen ajan kuin nyt vaikkapa rannekellolle on syytä olettaa. Myyjän virhevastuuta ei voi takuuehdoilla rajoittaa, eikä laki tunne rajausta valmistus- ja materiaalivirheisiin. Takuuaikana näyttövastuu tapaturmasta, vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan toimesta johtumisesta on myyjällä. Tällaista näyttöä en ole Verkkokaupalta saanut ja miten voisinkaan saada, kun kello hajosi ihan tavallisessa käytössä...

Puhelimeeni tulee viestejä noudettavissa olevasta huoltotilauksesta. Kuulemma viestejä ei voi pysäyttää, mutta toisaalta laitettakaan eivät suostuneet luovuttamaan ilman sitä pyydettyä 53 euron maksua. Mitäpä minä toisaalta rikkinäisellä laitteella.

"Laite lähtee kolmen kuukauden jälkeen kierrätykseen ja siitä huolimatta maksu menee sitten kyllä perintään", uhkasi huollon asiakaspalvelija.

Jos myyjä ei suostu vastuutaan kantamaan, ei asiakkaalle jää paljoa vaihtoehtoja. Jätin toki valituksen kuluttajariitalautakunnalle, mutta ratkaisua saamme odottaa arviolta ensi syksyyn saakka. Erityisesti ei mieltä lämmitä, jos uutta kelloa joutuu odottelemaan siihen asti.

Selviän kyllä taloudellisen menetyksen yli, mutta kun tämä asiakkaiden kurmoottaminen mekaanisilla vioilla lienee laajamittaisempaakin toimintaa, sille on pantava loppu. Bisnes ei saa perustua siihen, että asiakkaat nielevät mitä hyvänsä. Moni taipuu maksamaan perättömät maksut perintätoimien uhalla ja huoltofirma saa tehokkuuttaan parannettua valmistajan silmissä. Käräjille meno tuskin ketään erityisemmin houkuttelee, oltiin siellä sitten vastaamassa perintätoimiin taikka oikeutta vaatimassa.

Toivon, että jaatte tätä kirjoitusta mielin määrin Google+:ssa, Facebookissa, Twitterissä, ircissä ja ylipäätään kaikkialla. Vähittäiskaupassa firman maine painaa melkoisen paljon. Tässä vaiheessa tilanteen voisi vielä paikata hyvittämällä kellon ostohinnan ja lupaamalla korjausta menettelytapoihin. Odotan mielenkiinnolla ottaako Verkkokauppa pallon taas haltuun.

 

Päivitys klo 18:50:

 

Kirjoitus näyttää saaneen erittäin laajaa näkyvyyttä. Toimitusjohtaja Samuli Seppälä oli Facebookissa kommentoinut ottavansa selvää mistä on kyse, ja totesi ettei tämä reilulta vaikuta.

Sähköpostiini oli kohun johdosta jo puolen päivän aikaan tullut yrityksen johtoryhmän jäseneltä melko kitkerä viesti:

Hei Lasse,

Vastaan sinulle henkilökuntamme pyynnöstä. Aluksi tahtoisin muistuttaa sinua henkilökuntamme viesteihin liittyvästä seikasta. Luottamuksellisen puhelun tai viestin salaisuus on Suomen perustuslain mukaan loukkaamaton. Lakia selvästi tuntevana henkilönä tiedät varmasti, että tarvitset lain mukaan kirjoittajan suostumuksen viestin julkaisemiseen. Voit referoida viestejä, jos tahdot, mutta sellaisenaan niitä ei voi julkaista. Lisäksi henkilökuntamme nimet tai yhteystiedot eivät kuulu julkiseen blogikirjoitukseen.

Itse asiaan.

Pyydät meitä todistamaan lain mukaisesti, että vaurio on tullut ostajan puolelta. Laissa ei määritellä, että myyjän tulee pystyä toisintamaan tapahtumamalli, -paikka ja -aika. Tämä vaatisi melkoisen testausprosessin per vaurioitunut laite, mikä ei lopulta olisi kohtuullista kummankaan osapuolen näkökulmasta.

Vauriopinnan perusteella voidaan tässä kohtaa todennäköisin perustein todeta vaurion syntyneen ulkoisen voiman ansiosta. Murtumakohdassa ei ole merkkejä materiaalivirheestä, vaan vaurio on selkeä murtuma. Se, onko kello jäänyt kiinni rannekkeesta, tippunut kädestä tai osunut johonkin kädessä olessaan, ei tietenkään ole vaurion perusteella nähtävissä. Kello päällä on jälki jostain osumasta, mutta en usko sen olleen osa itse vaurion syntymähetkeä - toisaalta jäljen aiheuttanut kolaus on voinut myös vaurioittaa kelloa osittain, mikä on edesauttanut vaurion syntymistä. Tämä on todennäköisin perustein toteen saattamista. Huoltopäällikkömme katsoi tapausta kanssani vielä kerran. Myös hänen yli 10 vuoden kokemuksella kello myös näyttää ulkoisen voiman vaurioittamalta. Hän kuitenkin katsoi, että meidän huoltomme kulut voidaan poistaa. Näin sinulle jää kuluja 33 euroa. Nämä ovat huoltoyhtiölle aiheutuneet aiheettoman takuuhuoltokäynnin välittömät kulut, jotka voidaan kuluttajansuojalain mukaisesti peria ostajalta.

Viittaa kuluttajariitalautakunnan tapaukseen, jossa käsitellään Samsungin liittimen kestävyyttä. Lautakunnan ratkaisut ovat luonteeltaan suosituksia (me Verkkokauppa.comissa kunnioitamme lautakunnan suosituksia), mutta ratkaisut eivät ole luonteeltaan ennakkotapauksia, joita voitaisiin soveltaa tulevissa tapauksissa. Jokainen valitus käsitellään faktojen kautta oman tapauksenaan. Verkkokauppa.com tekeekin lautakunnan ja muiden kuluttajaviranomaisten kanssa jatkuvaa yhteistyötä, jotta prosessimme voidaan pitää lain vaatimalla tasolla.

Valituksen tekeminen onnistuu kuluttajariitalautakunnan sivujen kautta. Saatte tarvittaessa apua valituksen tekemiseen valtakunnallisesta kuluttajaneuvonnasta. Laitteen myyjä on tässä tapauksessa Verkkokauppa.com ja valmistaja Samsung, joka on myös Samsung tuotteiden virallinen maahantuoja. Kello on palautunut huoltoyhtiöltä huoltomme, ja sen voi lunastaa 33 euron maksua vastaan Jätkäsaaren huoltopisteestämme. Noutamattomat tuotteet kierrätetään lain mukaisesti kolmen(3) kuukauden kuluttua ellei asiaa viedä ennen sitä kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Olethan miettinyt kotivakuutuksenne kattavuutta tällaisessa tilanteessa. Jos kello on rikkoutunut vakuutusehtojen mukaan korvattavalla tavalla, vakuutusyhtiö maksaa aina myös kustannusarvion ja muut tästä aiheutuneet kulut. Omavastuuosuuteen en voi ottaa kantaa, koska vakuutukset eroavat vahvasti toisistaan.


Toivottavasti viestini selventi tilannetta hieman, mutta autan tarvittaessa lisäkysymysten kanssa.

Ystävällisin terveisin/ Best regards

Timo Halonen
Palvelujohtaja/ Services Director

 

Olet oikeassa, olen kyllä hyvin perillä myös viestinnän tietosuojasta ja muista yksityisyyteen liittyvistä laeista. Kirjeen vastaanottajaahan kirjesalaisuus ei koske, eikä lähettäjältä tavallisesti tarvitse pyytää lupaa. Tässä tuskin on kyseessä myöskään yksityiselämää loukkaavan tiedon julkaisu, ja toivon totisesti ettette pidä omia viestejänne kunnianloukkauksina (re: Rastimo vs. Paalijärvi). Mikäli kuitenkin katsotte viestienne olevan teoksia ja haluatte haastaa Piraattipuolueen hallituksen jäsenen käräjille tekijänoikeusrikkomuksesta, odotan haastekirjettä mielenkiinnolla.

Nyt sain ensi kertaa teiltä tarkempaa analyysiä vikojen luonteesta. Lisäisin, että huomaamanne kolhut ovat saattaneet syntyä kellon pudotessa lattialle rannekkeen jo hajottua. Itse en laitetta ole niin tarkasti tutkinut, että olisin tällaisia kolhuja ylipäätään havainnut. Ilmeisesti joudumme nyt sitten odottamaan sitä kuluttajariitalautakunnan arviota siitä, onko tuolla kuvauksella näytetty toteen jotain mitä ei ole tapahtunut. Vakuutukseni korvaavat vain tapaturmaisia ym. vahinkoja, joista tässä ei ole kyse, eikä niistä siten ole apua.

Valituksen kuluttajariitalautakuntaan tein jo viime viikolla. Blogin kirjoitin vasta kun aloitte uhkailla perintätoimilla.

Kiitos kuitenkin kädenojennuksesta, nytkö siis peritte minulta vain 33 euroa siitä, ettette korjaa tuotetta, joka teidän lain mukaan tulee korjata? Vau, mahtavaa! Edelleenkään en tosin tee mitään rannekellolla, jota ei voi pitää ranteessa.

 

Uusi Suomi on asiaa koskevassa jutussaan haastatellut Verkkokaupan toimitusjohtajaa ja kuluttajaviraston lakimiestä:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/73299-riita-249-eun-kellosta-nain-verkkokauppacom-selittaa-tylya-vastausta

Toimitusjohtajan mukaan kaikki blogissani ei pidä paikkaansa. Syytetäänkö minua siis valehtelusta vai muuten vaan virheellisen tiedon levittämisestä? Hankala sanoa, kun ei suostuta kertomaan mikä tässä sitten on pielessä...

Ilmeisesti mennään joka tapauksessa pitkän kaavan kautta. Blogaan luonnollisestikin myös tulevista käänteistä. Jos juttu menee käräjille niin niitä riittää vielä vuosikausiksi. Kannustan muitakin vääryyttä kokeneita tulemaan kertomuksineen julkisuuteen. Kommenteissa täällä, sosiaalisissa medioissa ja keskustelualueilla näyttää nyt tulleen esille myös aiemmin vaiettuja tapauksia. Kiitos kaikille tuesta!

 

Päivitys 4.11.2014:

 

Olen saanut huomattavasti palautetta eri ihmisiltä, joilla on ollut vastaavanlaisia ongelmia. Kuten epäilinkin, kyseessä on Samsung Electronics Nordicin paikallisille huoltofirmoille sanelema politiikka. Sinänsä asiakkaalle tällä ei ole väliä, kun lain mukaan vastuu kuuluu - pakoiluyrityksistä huolimatta - myyjälle.

Verkkokauppa.comin ilmoittama huoltoprosentti Gear 2 Neolle näyttää nousseen viiteen, vaikka vielä pari viikkoa sitten se oli 3.77 %. Metallirunkoisen rinnakkaismallin Gear 2 huoltoprosentti näyttää nyt tasan nollaa. Tyyppivialtahan tuo kovasti vaikuttaa, mutta eipä se silti montaa euroa per myyty kello olisi vaikka hyvittää täysi ostohinta jokaisesta rikkoutuneesta laitteesta.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisun odottelua järkevämpää olisi palkata juristi ja viedä juttu riita-asiana oikeuteen. Ratkaisun saa nopeammin ja se on juridisesti sitova, jota KRL:n suositus ei ole. Lisäksi voisin maksattaa Verkkiksellä asianajokuluni yms, ja firma luultavasti viimeistään siinä vaiheessa laskisi 1+1 ja toteaisi järkevämmäksi sovitella asia ilman oikeuskäsittelyä (tosin saatan olla väärässäkin, kun huomioi johtoryhmältä tähän mennessä nähdyt "peliliikkeet").

Miinuksena tuossa ratkaisussa on suhteellisen suuri rahallinen panostus, sillä laskut joutuu maksamaan ensin omasta pussista, ennen kuin käsittely aikanaan tulee päätökseen, ja jos kuitenkin sattuu häviämään jutun, tulevat maksettavaksi myös Verkkokauppa.comin oletettavasti varsin massiiviset asianajokulut. Lisäksi Verkkokauppa.com yrittää sopimusehdoissaan luistaa asiamiehen kulujen maksamisesta, perusteena se, että KRL käsittelee asiat maksutta. En kyllä usko kyseisellä ehdolla olevan paljoakaan painoarvoa oikeudessa...

Oikeudenkäynnissä voittajia ovat kuitenkin juristit ja vaikka voin sitäkin kautta tarvittaessa edetä, toivoisin kuitenkin edelleen oikeustoimien käytön sijaan Verkkokauppa.comin ja Samsungin jotenkin vielä ymmärtävän miten bisnestä kannattaa tehdä. Siis niin, että takuuasiat hoidetaan ja asiakkaat pidetään tyytyväisinä aina, kun kyse ei ole selvästi väärinkäytöksestä. Myös silloin kun kyseessä on "mekaaninen vika" ja erityisesti silloin kun se on firman oma suunnittelumoka.

Nykyisellä menettelyllä suututetaan asiakkaat, ja kun asiaa joudutaan puimaan huollon lisäksi reklamaatio-osastolla ja johtoryhmässä niin lienee selvää, että palkkakuluja on palanut jo moninkertaisesti tuotteen hinnan edestä. Tämä on suoraan pois liikevoitosta, vaikkei ainoakaan ostopäätös olisi tämän kohun myötä siirtynyt kilpailijoille. Hyviä vaihtoehtojahan Verkkikselle ja Samsungille kuitenkin löytyy.

Jos nyt kuitenkin Samsung-tuotteen kanssa olet vastaavaan tiilimuuriin törmännyt niin asiaan saattaa saada apua soittamalla Samsungin vaihteen kautta tuoteryhmästä vastaavalle johtajalle. Asiakaspalveluun ei pidä soittaa, sillä sen tehtävä on vain väsyttää asiakkaat. Soittaessasi muistathan kertoa terveisiä minulta ja valistaa johtajaa siitä miten voittoja parhaiten maksimoidaan :)

Ohjeet Samsungille soittamiseen: http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2011/12/samsung-ei-ole-sinun-luottamuksesi.html

 

Päivitys 12.12.2014:

Kuluttajariitalautakunta ilmoitti saaneensa Verkkokauppa.comilta vastineen, jossa tosin ei kerrottu mitään uutta ja laitettiin se sama suhruinen valokuvakin vielä uudelleen. Vastasin KRL:lle pikaisesti sähköpostilla oman vastineeni, mutta ilmeisesti asian käsittely jatkuu vasta tammikuun lopulla, sillä vastausaikaa oli kirjeessä annettu 15.1. saakka.

Ei mitään erityisen uutta auringon alla. Verkkokauppa.comin ilmoittama huoltoprosentti Gear 2 Neolle oli noussut jo 7.7 prosenttiin, mistä ilmoitin KRL:lle ruutukaappauksen kera. Tällainen lukema on epätavallisen korkea ja se viittaa kellossa olevaan suunnitteluvirheeseen, jonka vuoksi se ei kestä käytössä niinkuin pitäisi.

 

Päivitys 4.9.2015:

Verkkokauppa.com on toimittanut kellon Kuluttajariitalautakunnalle tarkistettavaksi. Odotamme lautakunnan suositusta.

 

Päivitys 18.12.2015:

Lautakunnasta ei ole kuulunut mitään edellisen päivityksen jälkeen. Ilmeisesti edelleen käsittelyjonossa...

 

Päivitys 15.3.2016:

Sain noin kuukausi sitten KRL:n 16.12.2015 päivätyn päätöksen, joka on leiman mukaan annettu 9.2.2016.

"Mitään merkkiä kelloon kohdistuneesta iskusta tai muusta ulkoisesta tekijästä murtuman aiheuttajana ei ole havaittavissa."

Koska tuotteessa oli takuu, eikä ulkoista syytä löytynyt, suositteli lautakunta ostohinnan palautusta 0.5 % tuottokorolla varustettuna ja että myyjä lakkaa velkomasta minulta asiasta syntynyttä tarkastusmaksua.

Olin asiasta yhteydessä Verkkokauppa.comiin, joka lupasi noudattaa suositusta, kunhan saisi kellon takaisin KRL:lta. Lopulta 1.3.2016 sain tililleni kellon ostohinnan palautuksen, parin euron korolla varustettuna, ja asia on näin loppuunkäsitelty. 

Aikaa tavanomaisen takuuasian käsittelyssä kului puolitoista vuotta, enkä enää käytä mitään Samsungin tuotteita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

19Suosittele

19 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (38 kommenttia)

Alexius Manfelt

Lasse hyvä, olen aina itse vierastanut tuon mainittua firman toimintaa, niin ylimieliseltä se on tuntunut niinä harvoina kertoina, joina olen sinne itseni siirtänyt. Varmasti pistän kiertoon tämän todella törkeän suhtautumisen.

Sitä vastoin minulla on erityisen positiivisia kokemuksia SUUNTO Oyn huollon toiminnasta. Jo kolmesti minulta on, ensin T6 ja nyt kahdesti Ambit2, katkennut rannekkeen päätä pitelevä lenkki. Joka kerta he ovat mitään kitinää tai valitusta vaihtaneet koko rannekkeen uuteen. Oikeastaan he ovat olleet hyvin palvelualttiita ja miellyttäviä. Olen siis asioinut pääkonttorin huollossa. Siis heille pisteet!

Käyttäjän PasiImmonen kuva
Pasi Immonen

Tulee olo että Verkkokauppa.comille on tärkeintä näyttää olevansa oikeassa ja se voi käydä lopulta kalliiksi http://uudenajanasiakas.blogspot.fi/2014/10/oikeas...

Käyttäjän MarkkuJohannesLikitalo kuva
Markku Likitalo

Acer merkkinen kannettavamme samasta liikkeestä meni puolessa vuodessa tilttiin, vietiin korjattavaksi, ei siinä mitään alle puoli vuotta ja taas tiltissä kone. Ei aukea, ei näy hiirtä. Takuu vielä voimassa, mutta kauppoja ei kuulema voi perua. Korjattavaksi saa varmasti sen pari vuotta viedä puolen vuoden välein, mutta on tämä aika outoa uudesta koneesta acer aspire, maksoi viissattaa, paskan möivät, ole hyvä.

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Joskus kun tuli markkinoille muovisia digitaalikelloja, niin oli hyvin yleistä, ettei rannekkeen kiinnitys kestänyt. Laitevalmistajaankin voi olla yhteydessä, sillä kyllä valmistaja on myös kiinnostunut jälleen myyjistä ja heidän toiminnastaan. Nettiä selailemalla löytyi hyvin paljon tuohon liikkeeseen ja sen toimintaan tyytymättömiä asiakkaita.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Yleensä minullakin on ollut hyviä kokemuksia Verkkokaupan takuuhuolloista, niinkuin firman palvelusta muutenkin, mutta välillä aina on kuullut toisenlaisia kokemuksia.

On kulunut jo viitisentoista vuotta siitä kun viimeksi omalle kohdalle tällaista on osunut, mutta toimintatavat ovat hyvinkin tuttuja 90-luvulta, kun PC-komponenttien takuuasioissa eivät kaikki tukkurit vielä ymmärtäneet virhevastuun merkitystä ja tuli näitä tapauksia, joissa joko väitettiin ettei laitteessa mitään vikaa ollutkaan tai ettei se ainakaan kuulu takuun piiriin. Tai sitten vaihdettiin kahden asiakkaan hieman rikkinäiset laitteet keskenään siinä toivossa ettei kumpikaan osaisi tämän jälkeen valittaa uudesta viasta. Pahimmat tapaukset eivät noudattaneet edes kuluttajariitalautakunnan suosituksia, sillä siitä sanktiona oli vain joutuminen Kuluttaja-lehden mustalle listalle, jota jostain kumman syystä ei saa julkaista tai levittää vapaasti.

Eräästä mikroliikkeestä kertoivat miten heillä oli ihan rutiinikäytäntö näyttää takuupalautuksena tulevien laitteiden elektroniikalle sähkökärpäslätkältä korkeajännitettä, jotta takuuasiat huollon kanssa sujuivat paremmin. Kokonaan mykäksi mennyttä laitetta ei voinut ainakaan väittää toimivaksi.

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Tuo onkin mielenkiintoista, että mitä tekee mustalla listalla, jota ei saa julkaista eikä levittää... WTF = Welcome To Finland

Esimerkillistä toimintaa Lasse, itse olen vaihtanut Verkkokauppa.com:sta pois jo jonkin aikaa sitten, ellei satu tarvitsemaan esimerkiksi piitahnaa keskellä yötä.. Viimeisimmät releet ostin eilen http://mikromarket.fi -nimisestä paikasta, ja säästin lähes 15% verkkokauppaan verrattuna.

Arvelen kuitenkin, että Samsungilla on ihan kunnon lusikka tässä sopassa - se tuskin on kiivennyt hallitsevaksi globaaliksi elektroniikkatuotteiden valmistajaksi ihan pelkällä puhtaalla pelillä. Itsehän blogasin joskus Samsungin telkkarista http://plommer.puheenvuoro.uusisuomi.fi/88905-pask... ja se on aina vain suosituin blogaukseni, vaikka hetkellisesti kakkoseksi jääkin. Se siis mielestäni kertoo siitä, että telkkareita menee rikki tästä syystä varsin paljon ja ihmiset päätyvät tähän kirjoitukseen googlattuaan ongelmansa.

Kuluttajanoikeuksista taisteleminen on aina kaikkien kuluttajien oikeuksista taistelemista - kiitos siitä!

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Verkkokauppa.comin näkökulmasta tilanne saattaa olla sellainen, että Samsung on luvannut hoitaa takuuasiat, joten kauppa vetoaa valmistajan huoltoon ja olettaa välttyvänsä omalta vastuultaan. Syy voi olla Optima Servicen ja/tai Samsungin, mutta Suomen lain mukaan vastuu virheellisen tuotteen korvaamisesta on kuitenkin nimenomaan myyjällä. Siitäkin huolimatta, vaikka asia jäisi sitten myyjän eikä valmistajan tappioksi.

Takuuasioita esiintyy yleensä sen pienesssä osassa myytyjä tuotteita, ettei myyjän kertakaikkiaan kannata niissä venkoilla. Verkkokauppa.comin ilmoittama huoltoprosentti minulla olleelle kellomallille on 3.77 %. Metallirunkoisen rinnakkaismallin huoltoprosentti on 0.90 %. Ero lukemissa saattaa olla satunnaisvaihtelua, joka ei kerro kellojen luotettavuuseroista.

Tony Koivisto Vastaus kommenttiin #23

Morjesta Lasse!
Yritin jättää tänne ihan kommenttia liittyen tähän ja omaan vastaavaan kokemukseeni, mutta jostain syystä en pysty jättämään kommenttia.

Mulla on nyt tällä hetkellä kahdesti käynyt hieman jännä homma elektroniikan ja niiden takuiden suhteen.

Joskus 2011 loppuvuodesta ostin n. 2000€ pelikannettavan Hobby Hall verkkokaupasta.
Huomasin heti paketin avattuani, että virtapiuha on pahassa paikassa ja AC Adapteri saattaa hajota.
Yritin varjella konettani parhaani mukaan ja onnistuinkin siinä ihan hyvin, mielestäni koneeseen ei siis tullut mitään sellaista osumaa/nykäsyä mikä olis voinu lopulta sen AC Adapterin siitä rikkoa ( Latauspaikka ).
lopulta kuitenkin huomasin virtapiuhan heiluvan paikallaan ja tajusin, että nyt se sitten alkaa, aikapommi on käynnistetty.
ei kulunut pitkään, kun kone ei ladannut enään, vaan virtapiuhaa piti hieman pitää kiinni, jotta koneen akku latautuu.
Hobby Hall hoiti hommansa kunnialla ja Info Caren kaveri tuli kotiovelta noutamaan läppärini.
Odottelin yhteydenottoa Info Carelta n. 2 viikkoa, kunnes sieltä sitten soitettiin, että emolevy on halki ja huolto maksaa n. 550-600€ ( en muista hintoja aivan täydellisesti, sillä tästä on jo aikaa ).
Sanoin tässä vaiheessa kovaan takaisin, että emolevyssä ei ole mitään vikaa, sillä pelasin sillä koneella ennen kuin se noudettiin, haljenneella emolevyllä koko kone ei edes käynnisty.
sitten soitti Info Caren joku huollon työntekijä, joka on konettani korjannut ja selitti asiaa tarkemmin.
" ollaan otettu valokuvia sun koneesta ja lähetetty ne jenkkeihin, josta MSI vastasi koneen emolevyn olevan halki. "
kyselin, että miks siitä ollaan otettu mitään kuvia, senkus availevat sen koneen itse ja silmä käteen, AC Adapteri sielä on vaan irronnut emolevystä.
" Me ei saada avata konetta täällä ilman MSI:n lupaa "
okei, ymmärrän, mutta miten ihmeessä MSI tietää emolevyn haljenneen, jos konetta ei olla edes avattu?
Huoltomies tässä vaiheessa sanoi, että koneeseen pitää vaihtaa emolevy (550-600€) tai sitten maksan 50€ ja kone palautetaan viallisena.
Otin tässä vaiheessa aikalisän ja mietin asiaa.
Olen korjaillut koneita koko ikäni ja tiesin tasantarkkaan, mitä koneelle pitää tehdä, jotta se toimisi taas normaalisti, halusin vain säilyttää läppärini takuut.
Olin yhteydessä Info Careen ja sanoin sille huoltotyöntekijälle, kovaa että jos hän kerta on monia kymmeniä vuosia korjannut koneita, niin hän tietää itsekkin mikä siinä on hajalla, turhaan mua yrittää huijata siitä viasta.
Huoltotyöntekijä väitti vastaan jatkuvasti, mutta sanoin sille kovaa, että mulla on videomateriaalia toimivasta koneesta, mikä on otettu juuri ennen kuin se on noudettu minulta, eli ainoa toimenpide mitä koneelle tehdään, on uusi AC Adapteri, emolevyä ei vaihdeta sillä siinä ei ole vikaa.

Maksoin 118€ tästä huollosta ja maksoin sen vain sen takia kun olin siinä uskossa, että saan TAKUULLISEN koneen takaisin.

Kone saapui taas kotiinkuljetuksella ja suuntasin samantien kokeilemaan.
Kone käynnistyi hyvin, mutta en päässyt tällä kertaa Windowsiin asti kun kone jo kaatusi.
Tämän jälkeen huomasin useita vikoja koneessa.
Konetta ympäröi LED-valot, näytön kulmissa olevista ledvaloista koko vasen puoli ei toiminut enään, korjasin vian huomaamalla, että kyseessä on kosketushäiriö.
Koneen näytönohjain temppuili jatkuvasti ja se lakkasi toimimasta moneen otteeseen.
Koneen tuuletukset ei toiminut normaalisti, kone kävi epätavallisen kuumana.
Koneen yksi USB 3.0 paikka ei toiminut enään.

Otin yhteyttä Info Careen, että kun kone haettiin minulta, niin siinä ei ollut mitään muuta vikaa kuin huonosti emolevyssä kiinni oleva AC Adapteri, huollon jälkeen koneeseen on tullut yllämainitut viat.
Info Caren asiakaspalvelija oli ensinnäkin hyvin töykeä minua kohtaan, vaikka esitinkin asian todella ystävällisesti hänelle.
Info Care ei ottanut mitään vastuuta näistä vioista ja ainoa vaihtoehto oli uusi huolto, joka maksaisi taas maltaita.

Otin yhteyden kuluttajansuojaan, sielä oltiin erittäin kiinnostuneita tästä asiasta, mutta lopulta minulla ei ollut aikaa eikä jaksamista lähteä pitkään ja hermoja raastavaan taisteluun, sillä kävin 7-15 töissä 16-20 iltalukiossa 21-22 kuntosalilla.
Otin siis itse ruuvimeisselin käteen, avasin koneen ja korjasin sen viat.
Koneesta puuttui ruuveja, AC Adapteri oltiin kiinnitetty ihan hirveän näköisesti siihen, sieltä täältä hommia oltiin tehty ihan miten sattuu.
Rakkaudella myllyäni kohtaan pistin kaiken kuntoon ja vaihdoin yhden rikkonaisen tuulettimen ja läppärini toimi aivan täydellisesti.

Minulla on monta muuta hienoa asiaa, liittyen Info Careen, mutta en uskalla niitä täällä netissä sen tarkemmin sanoa, mutta en ihmettele ollenkaan että läppärini hajosi sielä.

Miksi jaoin tämän sinun kanssa?
Musta on kerrassaan hienoa nähä, että nostat asiasta kissan pöydälle ja mä toivon että saat tästä kunnon murskavoiton itsellesi ja suomessa tälläselle vääryydelle lähetään tekemään jotain toimenpiteitä.

Tällä hetkellä olen taistellut myös Lumia 920 kännykän kanssa, se on nytten kuudennella huoltokäynnillään ja en todellakaan anna puhtaita papereita näiden huoltojen tuloksista.
Minulle sanottiin, ettei huolto saa vaihtaa samaa osaa kahdesti.
niitä on vaihdettu jopa 3-4 kertaa.
yhen kerran sain heiltä jo uuden laitteen ja se kesti viikon, kunnes sen softa meni jumiin ja kun yritin saada konetta takas päälle, niin hajosi myös akku.
tällä hetkellä kone on ollut 18.9 asti huollossa reklamaatio avecina.

DNA on myös semmonen lafka, etten halua heiltä edes ilmaista talokaistaa.
Heidän toiminta tähän mennessä on ollut niin järkyttävää, että olisi fiksuinta viedä koko homma poliisilaitokselle ja antaisi heidän tutkia koko homma, lyön vaikka pääni pantiksi, että DNA joutuisi tässä vaiheessa erittäin epäsuotuisaan valoon.

Käyttäjän EsaAaltonen kuva
Esa Aaltonen Vastaus kommenttiin #30
Heikki Salokanto Vastaus kommenttiin #32

Eikös Infocare ole sama firma kuin vanha kunnon Powermill?

Putiikin toiminta oli jossain vaiheessa niinkin laadukasta, että piti välttää ostamasta tuotteita, joiden huolto oli delegoitu heille.

Ellen väärin muista, niin Lassekin oli mukana keskustelussa, jossa puhuttiin siitä, että vähäpätöisen, vaikkakin selvästi takuuseen kuuluvan vian takia tuotetta ei kannata antaa Infocarelle/Powermillille korjattavaksi, koska todennäköisesti sieltä sai aina selvästi huonompikuntoisemman kappaleen vaihdokkina. Taisi koskea ainakin näyttöjä.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Ovat varmaan lähteneet tälle linjalle siksi, että koko kyseisessä sarjassa on ollut systemaattisesti sama vika ja halunneet välttää epärehellisinkin keinoin siitä seuraavia jättitappioita. Eettisempi firma ei kuitenkaan lähtisi hyökkäämään loppuasiakkaiden kimppuun, vaan valittaisi erästä mieluummin ylempiin portaisiin tukulle tai valmistajalle.

Käyttäjän milkoaikio kuva
Milko Aikio

Eihän tuo voi edes olla laillista "laittaa kierrätykseen" sinun omaisuuttasi, josta olet maksanut, vaikka ylihintainen huoltomaksu olisikin maksamatta. Älä maksa, riitauta asia ja raportoi siitä jatkossakin. Jonkun pitää pistää pysäyttää epärehellinen liiketoiminta.

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Lisäksi mietin pääni puhki, että miten _murtuma_ voisi olla mekaaninen vika... Enpä keksinyt kyllä. :(

Karoliina Leikomaa

Iselläni ja miehelläni oli vastaava tilanne kaksi vuotta sitten. Macbook Pro:n näppäimestä lähti hattu ja vastaus oli melkeinpä sanasta sanaan sama, taisipa vastaaja olla sama henkilökin (ainakin nimikkeellä reklamaatiopäällikkö). Tuon jälkeen emme ole ostaneet mitään Verkkokaupasta emmekä suositelleet samaa muillekaan. Mekaanikseksi tuolloinkin muovin murtuminen esitettiin ja pyydettiin todisteita, että ko. laite ei ollut kokenut vahinkoa. Koko jutun voi lukea silloisesta blogistani http://kleikomaa.blogspot.co.uk/2012/10/yhden-hatu... ja sieltä löytyy myös tekstin lopusta linkki toiseen blogiin, jossa on vertailtu "todennäköisesti halvemman" kaupan hintoja ja kommenteissa aika samankaltaisia tapauksia. Valitettavasti kohtaamasi kohtelu ei taida olla poikkeus vaan sääntö Verkkokaupan toiminnassa.

Käyttäjän Petrustaskinen kuva
Petrus Taskinen

Mitä muuten tarkoittaa mekaaninen vika? Onko se joku fysiikan termi, joka erottaa, sen esimerkiksi termodynaamisesta-, sähkömagneetisesta- tai kvanttimekaanisesta viasta?

Käyttäjän eskovirri kuva
Esko Virri

Heikoksi on Verkkokauppa.com mennyt. Alaspäin on menty palveluntasossa ja ylöspäin hinnoissa ensin kun liike siirtyi Ruoholahdesta Jätkäsaareen ja sitten listautui pörssiin. Nykyään ostan sieltä vain lähinnä halpistarvikkeita ja jenkeistä importattuja tuotteita joita ei muualta saa. Tietokoneet ja näytöt sun muut suuret ostokset ostan toisaalta koska en halua maksaa ylihintaa tällaisesta palvelusta.

Otetaan muuten vastaan vinkkejä hyvistä tietokonekaupoista, kun tämä Verkkokaupasta pari vuotta sitten ostettu pölynimuri mallia Acer jota ei saa edes millään tavalla auki (ainakaan niin että saa enää kiinni) käy vähän turhan kuumana.

Jari-Matti Mäkelä

Geizhals-sivustolta voi vertailla esim. saksalaisia kauppoja. Sivuston hakusysteemi on myös tekniikasta ymmärtäville uskomattoman hyödyllinen verrattuna minkään suomalaisen verkkokaupan vastaaviin. Tuotteista on syötetty kaikki tärkeä tieto tietokantaan ja esim. videotykkejä voi hakea painon perusteella tai prosessoreja rajata TDP-arvon mukaan. Suomalaisilla kaupoilla ja vertailusivuilla ei ole mitään toivoa näin "edistynyttä" tekniikkaa vastaan.

Kunhan massat tajuavat, että Keski-Euroopasta saa halvemmalla ja paremmalla palvelutasolla tavaraa, Suomessa on pian kaikki kaupat konkurssissa.

Alexius Manfelt

Tuo hinta ja palvelu ovat täyttä totta. Itse tilasin Ebaysta hiiren, sen myyjä oli Kiinassa. Kun maanantaina tilasin, niin Saksasta oli vielä samana päivänä lähetetty tuo hiiri ja oli ylihuomenissa minulla. Olisipa tuollainen palvelu mahdollista meillä Suomessakin - olisi se hienoa!

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Itse ostin viimeisimmät roinat @ http://mikromarket.fi

Sain noin 15% halvemmalla, yksilöllisellä palvelulla ja ainoa miinus verkkokauppaan verrattuna oli se, että kamat sai 3 arkipäivää tilauksesta, eikä suoraan hyllystä. Aion käyttää jatkossakin ja olla yksinkertaisesti hiukan kärsivällisempi ATK-laitteiston ostamisessa.

Alexius Manfelt

Raoul hyvä, olen saa kauppaa käyttänyt ja kokemukseni ovat myönteiset. Tosin itselleni tulee tavarat yleensä jo seuraavana päivänä, jos olen tehnyt tilauksen ennen puoltapäivää. Tietääkseni siellä voi ihan asioida paikallakin. Jossain Hyrylän tienoilla se sijaitsee.

Höpisen varmaan omiani, sillä Helsingissä se ihan oikeasti taitaa olla! Eli Laippatie 1, 00880 Helsinki. (tietoa korjattu)

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Vinkki: Mullon kotivakuutus josta korvataan kaikki yli 160 egen rikoutuneet roinat, ja yleensä sen enempiä syitä kyselemättä. Tuon kanssa ei tarvi ainakaan niin hitokseen säätää http://www.pohjantahti.fi/ Aika todella heikkoa verkkokaupalta, mutta jos vaihtaiskin tohon, roinissa hinnat kohillaan http://www.lightinthebox.com/fi/

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Kiinnostaisi kyllä tietää mitä huoltoliikettä Verkkokauppa com käyttää, sillä samaa huoltoa käyttävät muutkin liikkeet kannattaa kiertää kaukaa. Moni muukin yritys myy samoja tuotteita, kuin Verkkokauppa com ja heillä ei näyttäisi olevan samalla tavoin tyytymättömiä asiakkaita kuin tällä Verkkokaupalla. "Verkkokauppa.com:n toimitusjohtaja Samuli Seppälä pahoittelee tapausta.

Seppälän mukaan päätös tuotteen korjaamisesta on valmistajan.

–Samsung hoitaa omien tuotteidensa takuuhuollot. Me olemme tässä vain välikätenä, Seppälä sanoo Uudelle Suomelle.

–Jos tuotteessa ilmenee mekaaninen vaurio, on Samsungin päätös olla huoltamatta se, hän lisää." Verkkokauppa comilla ei ole tyytymättömiä asiakkaita pelkästään tuon tuotteen taholta, vaan moniin muihinkin tuotteisiin liittyen on ongelmia. http://fin.afterdawn.com/miten/vastaus.cfm/miksi_v...

Esa Jalonen

Samsung käyttää Optima serviceä ja scf huoltoa. Tässä tapauksessa on ilmeisesti käytetty Optima serviceä. Kyseiset huollot eivät onnistuivat hävittämään takuun Note 2 puhelimesta. Oli vajaan vuoden ikäinen Note 2 joka lakkasi lataamasta. Ensimmäiseksi puhelin kiikutettiin Tampereelle SCF huoltoon. Siellä ilmoitettiin että näyttö on rikki ja laite ei kuulu enää takuuseen. Näytön vaihto maksettiin, jotta saatiin puhelin takaisin takuuseen. Samalla ilmeisesti korjasivat latausvian (näin väitetään). Se puhelin tuli takaisin. Samanlainen vika toistui ja puhelin lähetettiin Optima serviceen. Siellä siihen vaihdettiin joku osa ja puhelin tuli takaisin. Eipä toiminut edelleenkään. Puhelin uudestaan Optimalle. Tällä kertaa viesti oli että puhelin on kastunut eikä se kuuluu takuuseen enää. Siinä kohtaa kysyimme Samsungin ja Optiman kantaa että miksei aikaisemmin puhelin ollut kastunut ja oliko puhelimesta kuvat otettu joka kerralla että varmistetaan tämä kastumistilanne. Eipä ollut kuvia eikä kukaan ottanut vastuuta. Samsungin laite on nyt oikeasti kastunut eli on verkonpainona. Siirryimme tilaamaan yrityksellemme puhelimet suoraan muilta valmistajilta ja muista maista. Näillä takuilla täällä ei ole mitään merkitystä, koska takuu hylätään aina. Selkeästi ei välitetä asiakkaasta vaan halutaan myydä uusia puhelimia ja saada hyvät katteet.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Ikealla on helpoin systeemi. Senkus palautat ja saat uuden tilalle.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Oleellista (en tiedä lain kannalta, mutta moraalin/oikeudenmukaisuuden) tässä taitaa olla se, miten kellon uloke on rikkoutunut. Eihän kännyköissäkään takuu korvaa sitä, jos se on itse tiputettu ja siitä rikkoutunut, mikä tuntuu oikeudenmukaiselta. Myyjän ei ole myöskään tarvinnut näissä osoittaa tiputtamista, vaan se on ollut kaikille melko selvä.

Miten tässä tapauksessa siis kellon kiinnike on rikkoutunut? Se vaikuttaa melko vahvalta, voiko se rikkoutua normaalissa käytössä?

Minulla ei ole mitään siteitä Verkkokauppaan, ja alunperin meinasinkin suositella tätä kirjoitusta, mutta tämä kohta vaatisi hieman selvittämistä.

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Muoviuloke on paksuudeltaan vain n. 1 mm, vaikka se näyttää huoltoliikkeen käyttämästä kuvakulmasta huomattavan paksulta. Tarkkaa mittaa en voi antaa, sillä kello on Verkkokauppa.comin hallussa. Verrokkina ulokkeiden välinen etäisyys, joka on (ainakin remmin nimellismitan osalta) 22 mm. Kuvasta voi tarkkaan silmäillen kuitenkin nähdä osan lohjenneen juuri reiän kohdalta, vaikka sisäpinnalla lohkeama näyttää siitä edenneen palan juureen saakka.

Sitä en tiedä miten osa tarkkaanottaen hajosi, mutta väkivaltaa siihen ei tarvittu. En valitettavasti ottanut omia valokuvia tai tutkinut asiaa tarkemmin, kun en osannut odottaa ongelmia takuupalautuksessa. Aiemmin Verkkokauppa.comin kanssa asiointi on sujunut mallikkaasti.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Ok, reiän kohdalta se tosiaan oli rikkoutunut, sitä katselinkin. Ilmeisesti se on sen heikko kohta, ja voinee rikkoutua normaalissa käytössä.

En tiedä mitä Samuli Seppälä sitten kommentoi tuossa uutisessa, mutta ehkäpä tämä samainen asia ei ollut heille aivan valjennut. Toivottavasti tämä ylläoleva kommenttisi auttaa.

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Tuo uloke, johon rannekkeen jousinasta tulee on muotoilultaankin sellainen, että rasitus kohdistuu hyvin pienelle alueelle, joten noita rakenteellisesta viasta johtuvia tapauksia täytyy olla useita. Tuollaiset kuoret maksavat valmistajalle ainoastaan muutaman sentin.

Aku Kangas

Nexus 5 halkeaa sim kortin reijän viereästä! Netti pullollaan tietoa, kuvia ja kysymyksiä. Mutta Optima-servise kertoo ettei LG ole raportoinut ko. ongelmasta ja mekaaninen vaurio ei kuulu takuun piiriin!

halkeamasta lisää taskumurossa
http://murobbs.plaza.fi/showthread.php?p=171429074...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ostin Verkkokaupasta Lumia 630 dual SIM mallin, koska vielä muutama viikko sitten sellaista kahden sim-kortin mallia ei saanut kivijalkakaupoista.

Heti uutena pakkauksesta otettaessa se ei alkanut käynnistyä eikä ladata, kun laitoin piuhaan. Ilmestyi vain NOKIA -teksti, sitten Windowsin logo ja siihen se jymähti. Ei vaikka koitti sammutella ja uudelleen käynnistelllä j.n.e.

Vein sen Nokia-kauppaan takuuhuoltoon ja siellä sanottiin, että siihen pitää ladata uudelleen softa. Muutaman päivän kuluttua ilmoittivat, etteivät pysty lataamaan sitä softaa, kun nettilatausyhteys on poikki ja odottelevat edelleen ongelman ratkaisua. Sanoivat, että lähettävät sen huoltopisteeseen.

Puolentoista viikon kuluttua se tuli takaisin ja oli toimintakuntoinen. En kuitenkaan taaskaan pystynyt sitä lataamaan, kun akku alkoi olla lopussa. Nyt ei itse laturi toiminut. Se kävi ilmi kun kävin samassa kaupassa, jossa annettiin uusi laturin johto.

Toistaiseksi ei kuitenkaan ole laskulla uhattu, joten siltä osin asia on mennyt oikein. Ihmettelen vain, että sen kerran kun jotain sieltä ostin, niin heti tuli ongelmia. Ennen kuin sain puhelimen kunnolla käyttöön samat mallit olivat ilmestyneet siihen Nokia kauppaan ja hinta oli noin 15% halvempi.

Käyttäjän NikolaiYlirotu kuva
Nikolai Ylirotu

Hyvä esimerkki toiminnasta joka ei lisää asiakasuskollisuutta vaan päinvastoin karkoittaa myös potentiaalisia asiakkaita. Itse olen saanut hyvää palvelua Applen suunnalta tavalla joka on vahvistanut luottamusta ko merkkiin ja sen palveluihin.

Eli jos olisivat hoitaneet asian ja sen jälkeen vielä olleet yhteydessä pienen tyytyväisyyskyselyn kera, olisi hyöty ollut todellinen. Nyt asettaudutaan siilipuolustukseen omaan poteroon ja koetetaan vähintäänkin puolivillaisilla perusteluilla ja uhkailuilla saada asiakas taipumaan omaan tahtoon.

Kumpi olikaan ketä varten?

Käyttäjän anttialien kuva
Antti Laine

Epäilen kovasti, että yrityksellä olisi oikeutta pitää kelloa panttina, kunnes vaatimuksiin suostutaan.

Juha-Pekka Jokela

> me Verkkokauppa.comissa kunnioitamme lautakunnan suosituksia

Tarkoittaako tämä, että saan vihdoin lautakunnan suosittaman korvauksen, josta Verkkokauppa.com aikanaan kieltäytyi?

> Sony Computer Entertainment Ltd. ja Sony Playstation –tuotteiden virallinen maahantuoja Nordisk Film Oy eivät hyväksyneet kuluttajariitalautakunnan näkemystä ja ratkaisuehdotusta Other OS -päivityksen osalta ja ovat päättäneet olla noudattamatta Kuluttajariitalautakunnan suositusta tässä asiassa. Jälleenmyyjänä Verkkokauppa.com Oy:lle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin kunnioittaa valmistajan, SCE:n, asiantuntevaa näkemystä asiassa.

Gösta Rosenlund

Henkilökohtaisesta kokemuksesta tiedän, että takuuseen toimitetuista tuotteista pyritään AINA etsimään asiakkaan aiheuttama vika. Tuote kuin tuote, voidaan syy heittää asiakkaan niskaan, mikäli tapausta käsittelevä RMA-tukihenkilö ei jaksa nähdä vaivaa tuotteen vaihtamiseen, tai syy on jokin muu yhtä pätevä... Joissain tuotteissa jopa katsotaan ihan säännöllisesti että; "Ei korvata vaikka miten vinkuisivat".

Nimiä paljastamatta, työskentelin Verkkokaupan kaltaisessa liikkeessä useita vuosia RMA-puolen "pääpiruna". Ensimmäinen asia, joka opetettiin Intraverkon ohjelmien käytön jälkeen oli; "Miten takuupalautuksesta etsitään asiakkaan virhe". Kyllä, takuupuolen henkilöille opetetaan miten vika saadaan asiakkaan piikkiin. Toki on ihan selviäkin tapauksia joissa asiakas on itse mokannut, mutta itsekin huonolla omallatunnolla jouduin esimiehieni käskystä veloittamaan "Aiheettomia takuupalautuksia" hirmuisia määriä.

Näistä tapauksista oli valehtelematta 75% sellaisia, jotka olisi toimittajan/valmistajan puolesta saatu vaihdettua, mutta kovan työtahdin ja alimiehityksen vuoksi oli nopeampaa ja kannattavampaa laittaa tuote laskun kera takaisin asiakkaalle.

Kyllästyin tähän toimintaan, sekä esimieheni asenteeseen ja irtisanouduin yrityksestä usean vuoden "dead-end" työstä. Päivääkään en ole katunut.

Lähdöstäni on jo vuosia aikaa, ja kyseinen yritys on tämän jälkeen kyllä tehostanut asiakaspalveluaan niin takuu- kuin myyntipuolellakin.

Viitaten aiheeseen, omaan melko perustavanlaatuisen tietotaidon yrityksien sekä asiakkaiden oikeuksista, mitä tulee takuu- ja korvausvaatimuksiin. Jos kaipaat apua, älä epäröi ottaa yhteyttä. Kokemusta on tuhansien ja tuhansien tapausten edestä.

Jatka taistelua, tiedän että asia kääntyy Sinun voitoksesi! Valitettavasti Sinulla vain on pitkä tie edessäsi, ellei Verkkokauppa tule järkiinsä ja korvaa tuotetta.

...Ja lisäykseksi tänne epäröiville: Yrityksellä on riitatilanteissa oikeus "pantata" tuote, ellei asiakas maksa aiheettomasta takuupalautuksesta kertynyttä summaa. Ja kyllä, 3kk jälkeen on yrityksellä oikeus toimittaa tuote kierrätykseen, ELLEI asiaa ole riitautettu.

Ja sanalla "kierrätys", tarkoitan sitä että tuote menee RMA-henkilön (tai esimiehen) omaan käyttöön, tai se annetaan "pikkujoululahjana" tms. yrityksen sisällä... Noh, kierrätystä tuokin on omalla tavallaan.

Käyttäjän Jarzan kuva
Jari Tavi

Göstä,

Tunnistan TÄYSIN sen mitä sanot tuosta RMA -asenteesta. Nythän vakuutusyhtiöt ovat rajanneet korvausvelvotteitaan esimerkiksi vaikkapa Fortumin (Caruna) sähkönjakeulhäiriöiden osalta, kun Fortunin vakiovastaus by RMA on ollut "hae korvaus vakuutuksesta".

Olen itse ollut "alalla" 20+ vuotta, ja NYKYISIN tulee ihan eri tahtiin vastaan tapauksia, joissa kuluttajaa (itseä, perhettä, tuttavia, ystäviä jne) yritetään kyykyttää itsestään selvissä tapauksissa.

On väärin, että teknisellä "jargonilla" sumutetaan ihmisiä, jotka eivät tunne tekniikkaa. Se olisi sama, kuin lihakauppias sanoisi mädäntyneestä haisevasta "pihvistä", että "sen kuuluu olla tuollainen", kun se on aluksi myyty "Kobe-härkänä" eikä norjalaisena mädätettynä haina.

Hyvä esimerkki on vaikkapa se, että sähköyhtiö asentaa etäluettavan mittarinsa väärin, ja asiakaspalvelun asenne on, että "et sä tästä ymmärrä, se maksaa sulle kun me näytetään et oot väärässä". Uhkaus oli se, että asennusryhmän vaatiminen paikalle "maksaa ainaskin 500€ jos vikaa ei löydy". No, pyysin asennusryhmän paikalle.

Kun paikalle tulee sitten 3rd party asennusryhmä katsomaan tilannnetta, kommentti on "kuka h*tti tän on asentanut kun koko talo ois voinut palaa".... Ja tämä keskustelu kesti monta kuukautta. Vain sen takia, että SATTUI itse ymmärtämään "sähköstä" jotain, sai edes sen korjausryhmän paikalle. Seuraava keskustelija olikin sitten juuri "RMA", jonka kanssa VAIN sillä, että pystyi itse Exceliin laskemman kustannukset auki, sai edes jotain koravuksia.

Asiakas on yrityksen vihollinen?

Ai niin, mutta sähkönsiirto ja radio/televisoverkkohan ovatkin ns. EU käytännössä "Luonnollisia Monopoleja", joilla on erityisluonteensa.... Odotan vaan sitä hetkeä, että pääsee energiaomavaraiseksi ja myymään takaisin sähköä näille "luonnollisille monopoleille".

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Tänään soittivat takuuhuollosta, kun gear 2 lakkas lataamasta ja olin sen lähettänyt huoltoon. Omassa oli ensin oire, että ei meinannut alkaa lataamaan heti, vaan piti painaa ja hieroo latausasemaa kohti kelloa. Jonkin aikaa toimi näin. Sitten kuitenkin lakkas kokonaan lataamasta ja aloin tutkia ja luulin, että siinä on latauspinnin päällä likaa, kun oli yksi niistä koloista musta, jotka ennen oli kullan värisiä ja sitten koitin sitä ronkkia likaa pois, mutta kolo olikin tyhjä ja koko johdin oli pudonnut pois. Huollosta sanoivat, että ei voi korjata ja takuu ei korvaa. Vaihtoehdot on takuukorjattu yli 400e, kun tästä alkupeäisestä maksoin viime kesänä 300e, tai risana palautus noin 50e.

Eli sama peli tuntuu jatkuvan Samsungilla edelleen. Siitä hihnajutusta vielä, niin ittellä meinas alati hukkua kello, kun se hihna ei pysynyt siinä tapissa lainkaan. Itellä siitä irtos joku mitättömän pieni osa heti ihan alkuunsa ja luulin, et oli jotain pakkausmateriaalia, kun putosi lähes itsestään.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset